Strategia rozwoju biznesu
Porozmawiajmy dzisiaj o strategii dla firm. Czy każda firma musi mieć strategię? Co to jest strategia marki, marketingowa, czy komunikacji? Ten wpis pomoże Ci poukładać kilka informacji i podjąć decyzję, co do tego czy podjąć działania, a jeżeli tak to jakie. Miłej lektury.
Dlaczego wiele firm działa bez strategii?
Większość klientów, z którymi rozmawiam, nie ma strategii. Unikają tematu, unikają ważnych decyzji. Zamiast zrobić wejście smoka. Dlaczego?
Przede wszystkim, wielu z nich nie ma czasu, aby zatrzymać się i spojrzeć na swoje „dziecko” z różnych perspektyw, a czasami nawet krytycznie. Nie potrafią tego zrobić, nie wiedzą, jak się do tego zabrać. Nie dostrzegają sensu i korzyści oraz jak rzeczywiście przekłada się to na biznes.
Czy każda firma musi mieć strategie?
I tu dochodzimy do sedna, ponieważ czy każdej firmie potrzebna jest strategia? Ja uważam, że nie. Małe firmy, które mają kilka osób i nie mają zamiaru wejść na nowe rynki, wprowadzić nowy produkt czy usługę, mogą zrezygnować ze sformalizowanego planu strategicznego. Powinny jednak zadbać o to, aby sformułowana została misja i wizja lub kompleksowe brand purpose. Nadrzędny cel wskazuje kierunek, w którym organizacja powinna zmierzać. Dobrze opisany i wprowadzony działanie tylko na zewnątrz firmy, ale również wewnątrz.
Działania pracowników będą mu podporządkowane, co umożliwia małej firmie rozwinięcie się i przekształcenie w dobrze zarządzaną jednostkę gospodarczą. Jeśli pracownicy będą wiedzieć, do czego służą ich działania, będą pracować efektywniej i wydajniej. Wykonywanie obowiązków staje się o wiele skuteczniejsze, gdy przedsięwzięciu towarzyszy ambitny, ale osiągalny cel. I nawet jeżeli praca nie jest ich pasją, to poczucie sensu stwarza warunki, w którym pracownik jest zmotywowany.
W przypadku większych firm, strategia firmy będzie tym elementem, który spaja większy organizm – rozwijającą się organizację, więc oprócz tego, że powinni mieć strategię, to powinni na każdym kroku dbać o to, aby to wszystko się nie rozjechało. Im większa firma tym trudniej, zatrudniać osoby według klucza, które będą czuły wartości firmy oraz wyznawać misję i wizję, a co dopiero działać zgodnie z założeniami strategii.
Elementy strategii i audyt marki
Czego możesz potrzebować w zakresie strategii marki?
- Audyt i diagnoza marki: to kompleksowa analiza otoczenia rynkowego, która pomaga zrozumieć kontekst konkurencyjny, określić nisze i nasycenie rynku. Obejmuje również analizę obecnej sytuacji marki oraz audyt dotychczasowych działań. Diagnoza stanowi podstawę niezależnie od etapu tworzenia strategii firmy.
- Strategia marki: to istota tego, czym jest marka i z czym się łączy – jak ma być postrzegana przez klientów, z czym powinna się identyfikować i jakie emocje ma towarzyszyć. Odpowiada na pytanie „Dlaczego powinienem wybrać właśnie tę markę?” i stanowi kluczową motywację klienta do zakupu. Strategia pozwala uniknąć wielu błędów dotyczących sposobu prezentacji marki, jej wartości i w konsekwencji sprzedaży i skalowania biznesu.
- Pozycjonowanie marki: jest często utożsamiane ze strategią marki lub stanowi jej element (rzadziej jako oddzielny dokument). Opisuje miejsce, jakie marka ma zająć na rynku – w czym się różni od konkurencji i jak ma być postrzegana w świadomości klientów. Pozycjonowanie marki warto opracować zawsze, a szczególnie w sytuacjach, gdy marka jest kwestionowana przez klientów (np. ceny, wizerunek, wiarygodność), wprowadzania nowych marek, ofert czy produktów na rynek, gdy jakość pozyskiwanych potencjalnych klientów jest niska lub nie spełniają celów kampanii, lub gdy w biznesie pojawiają się problemy (np. brak rentowności).
- Strategia komunikacji: określa, w jaki sposób będą realizowane założenia strategii marki. Jest zbiorem celów, narzędzi i taktyk mających na celu budowanie konkretnego wizerunku marki w świadomości odbiorców. Dostarcza wskazówek dotyczących rodzaju komunikatów, które należy stosować w określonych kanałach, jak często należy się nimi posługiwać i do jakich grup docelowych są skierowane.
- Strategia marketingowa: jest zestawem zasad i wytycznych postępowania, których przestrzeganie umożliwia skuteczne prowadzenie działalności i maksymalizację zysków. Teoretycznie jest to kompleksowy dokument, który obejmuje strategię marki i pełny plan biznesowy.
Wspólnie z Express House zrobiliśmy strategię wprowadzenia Franczyzy na rynek Polski. To były działania wielomiesięczne, bo zaczynały się od audytu, warsztatów, by później móc wypracować strategie i kompleksowy zakres działań, w tym komunikacyjnych oraz stricte operacyjnych jak: odświeżenie logo, zmiana strony, aktywacja social media, spisanie wszystkich procedur i procesów, stworzenie newslettera, ankiet, materiałów (kodeks etyczny, wartości firmy, prezentacje szkoleniowe, edukacyjne) etc. Więcej na stronie CASE STUDIES oraz Express House.
Jeżeli chcesz wprowadzić nową usługę lub produkt, wejść na nowe rynki lub rozumiesz potrzebę spisania misji i wizji i poprawnej komunikacji ich – to możesz liczyć na naszą pomoc. Zapraszamy.