Obecność firmy w social media – obowiązek czy zbytek
Nie ważne, czy lubisz Instagram, czy przeszkadza Ci hejt na Facebooku, rozumiesz fenomen TikToka, czy Twitter jest dla Ciebie zbyt polityczny, a LinkedIn czasami kojarzy Ci się z wybiegiem pawia – Twój klient może jednak tam być! Czy warto przeznaczać budżety na media społecznościowe?
Dlaczego warto inwestować w Internet?
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy liczba użytkowników Internetu wzrosła o 98 milionów, osiągając obecnie 5,158 mld. 50,8% osób w wieku 16-64 lat szuka informacji o marce przed dokonaniem zakupu lub skorzystaniem z usługi. Najczęstsze źródła informacji o markach to:
- wyszukiwarki (48,2%),
- media społecznościowe (43,1%),
- opinie konsumentów (36,3%).
Wejście na stronę internetową jest najczęstszą formą interakcji klienta z marką (43,1%).
Te dane, pochodzące z raportu Digital 2023 Global Overview i pokazują, dlaczego warto inwestować w Internet, aby dotrzeć do swojej grupy docelowej i zwiększyć swoją widoczność oraz zasięg. Zatem czy Twoja strona jest gotowa gościć nowe osoby? Czy dbasz o opinie w Internecie i aktywnie je pozyskujesz? Czy jesteś w social media? Jak pozycjonujesz się w Google na tle konkurencji?
Dane na temat social media
Oto kilka faktów, które pokazują, dlaczego warto być obecnym w mediach społecznościowych:
- Platformy mediów społecznościowych odnotowały znaczny wzrost wyświetleń reklam – aż o 57% w porównaniu do ostatnich kwartałów 2022 i 2021 roku.
- Średnio spędzamy 6 godzin i 37 minut w internecie każdego dnia, a 2 godziny i 31 minut średnio spędzamy na social mediach.
- Współczesne społeczeństwo jest silnie związane z mediami społecznościowymi, dlatego bycie obecnym na tych platformach pozwala Ci dotrzeć do potencjalnych klientów w miejscach, gdzie spędzają dużo czasu.
Posty, rolki, relacje, instastories… Ważne mieć pomysł i dobry tekst – case studies Express House
Ta rolka została wykorzystana w różnych kanałach, a content posłużył nam w wielu materiałach.
Czy warto być w social media?
Kanały w mediach społecznościowych mają wiele wad. Oprócz hejtu, obłudy, oceniania i fake newsów, są również pożeraczami czasu i często zalewają nas informacjami, które nie są nam potrzebne. To jak odpalenie kilku kanałów telewizji na raz i przywiązanie się do krzesła. Chyba podobna scena pojawiła się w filmie „Mechaniczna pomarańcza” Kubricka, o ile dobrze kojarzę, nieważne. Dlatego prywatnie mówię: nie, dziękuję, choć czasami sama wrzucam coś, i czasem znajduję tam naprawdę wartościowe rzeczy.
Ale wracając do Ciebie i twojej firmy: jeśli prowadzisz firmę, warto przynajmniej w minimalnym stopniu być obecnym w mediach społecznościowych. Oto kilka wskazówek:
- Faktem jest, że niestety posty organiczne, które osiągają duży zasięg, już dawno nie działają tak dobrze, jak na początku istnienia mediów społecznościowych. Zerknij na nawet duże marki, posty bez promowania mają po kilkanaście lajków. Duże platformy nauczyły nas, że jeśli chcemy dotrzeć do szerokiej publiczności, musimy za to zapłacić. Jednak Twój klient, weryfikując Twoją ofertę czy produkt, będzie szukał właśnie tutaj Twojej firmy! Minimum to mieć kanał jako wizytówkę (ale nie z ostatnim postem sprzed 6 miesięcy).
- Wybór odpowiednich platform mediów społecznościowych zależy od usługi lub produktu. Niekiedy wystarczy mieć wizytówkę w danym kanale, innym razem pracujemy nad budowaniem personalnego wizerunku, a czasem wykorzystujemy media społecznościowe tylko do akcji promocyjnych lub jako sklep do zbierania leadów.
- Twoi potencjalni klienci korzystają z platform mediów społecznościowych na co dzień. Na przykład, wielu ludzi regularnie odwiedza Facebooka czy Instagrama kilkanaście razy dziennie. Szkoda, by nie nawiązać tam relacji! O ile łatwiej rozmawia się przez te platformy!
Często pojawiają się wątpliwości co do inwestowania w social media, ale warto spojrzeć na to z perspektywy Twojej firmy. Media społecznościowe są niezwykle powszechne i stanowią ważne narzędzie marketingowe. Potencjalny klient może tam aktywnie działać, szukać informacji o produktach i usługach oraz komunikować się z markami. Istnienie Twojej firmy na odpowiednich platformach może budować zaufanie i zdobyć nowych klientów.
Jednakże, kluczowym jest odpowiednie zarządzanie budżetem. Wybierz platformy, które najlepiej pasują do Twojej branży i grupy docelowej. Przemyśl strategię komunikacji, dostosowaną do charakterystyki każdej sieci społecznościowej. Wartościowy i interesujący content przyciąga uwagę i angażuje użytkowników.
Nie masz czasu zając się social media? A może nie masz pomysłu? Daj znać czego potrzebujesz, a dobierzemy odpowiednie kanały, formy i komunikaty.